|
|
Wspólnoty mieszkaniowe
Proponowane obowiązki Zarządcy wobec Wspólnoty Mieszkaniowej w zakresie:
- Obsługi eksploatacyjnej:
- prowadzenie i aktualizacja ewidencji lokali i ich właścicieli w rozbiciu na:
- numer lokalu i jego powierzchnię użytkową,
- opis pomieszczeń przynależnych do lokalu,
- imię i nazwisko (firma przedsiębiorcy) właściciela lokalu oraz telefony (fax) kontaktowe i/lub adres e-mailowy właściciela,
- wypis z księgi wieczystej albo odpis umowy notarialnej kupna lokalu wraz z zaświadczeniem o złożeniu wniosku o dokonanie wpisu do księgi wieczystej, adres korespondencyjny właściciela jeśli nie przebywa na stałe w lokalu (np. wynajmuje lokal),
- udział w nieruchomości wspólnej przypadający na właściciela danego lokalu (zawarty w księdze wieczystej lokalu bądź akcie notarialnym jego sprzedaży),
- liczbę osób przebywających na stałe w lokalu (liczbę członków gospodarstwa domowego),
- nadzór nad bieżącą obsługą eksploatacyjną nieruchomości wspólnej poprzez wyszukiwanie usługodawców, negocjowanie warunków zawieranych umów i kontrolę ich wykonania w zakresie:
- dostawy usług komunalnych: wody, energii cieplnej, energii elektrycznej, gazu, odprowadzenia ścieków oraz wywozu nieczystości stałych i innych umów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania budynku,
- utrzymania należytego porządku i czystości pomieszczeń oraz urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali,
- utrzymania należytego porządku i czystości terenu działki, chodnika wzdłuż budynku i innych terenów, jeżeli obowiązek taki wynika z zawartych umów lub obowiązujących przepisów,
- usługi ochrony obiektu,
- zapewnienie w miarę zainteresowania potencjalnych najemców/dzierżawców, wynajęcia/wydzierżawienia pomieszczeń i lokali (w tym garaży) położonych w częściach wspólnych nieruchomości, o ile są na ten cel wykorzystywane,
- zapewnienie w miarę zainteresowania potencjalnych najemców/dzierżawców, wynajęcia/wydzierżawienia na reklamy zewnętrznych ścian oraz dachu budynku, a także innych części nieruchomości wspólnej, o ile na ten cel są wykorzystywane, czynności te mogą nastąpić po podjęciu uchwały przez Wspólnotę Mieszkaniową,
- wydawanie poświadczeń, zaświadczeń w stosunku do właścicieli lokali dotyczących dodatków mieszkaniowych, pomocy społecznej i innych.
- Obsługi technicznej:
- sporządzanie protokołu zdawczo - odbiorczego przejęcia obowiązków zarządcy nieruchomości, jej dokumentacji technicznej (budowlanej, powykonawczej i książki obiektu budowlanego), eksploatacyjnej i finansowej od dotychczasowego administratora (zarządcy) lub Zarządu Wspólnoty,
- przechowywanie oraz prowadzenie dokumentacji technicznej nieruchomości, w tym książki obiektu budowlanego,
- występowanie do właścicieli lokali z wnioskiem o zezwolenie na wstęp do lokalu, ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej, a także w celu wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje,
- zapewnienie zabezpieczenia awarii oraz usuwania ich skutków na nieruchomości wspólnej na warunkach określonych w umowie,
- zapewnienie bieżącej, nieprzerwanej obsługi technicznej nieruchomości poprzez wyszukiwanie wykonawców robót remontowych, negocjowanie warunków zawieranych umów i kontrolę ich wykonania w zakresie:
- kontroli technicznych, okresowych przeglądów nieruchomości i urządzeń stanowiących jej wyposażenie,
- oceny stanu technicznego oraz wyznaczenia i oszacowania wartości niezbędnych działań inwestycyjnych (remontowych i modernizacyjnych),
- bieżących napraw i konserwacji nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywania napraw budynku i jego pomieszczeń wspólnych oraz urządzeń technicznych umożliwiających właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, ciepłej i zimnej wody, gazu, domofonu, dźwigów osobowych, zbiorczej anteny telewizyjnej, śmietnika i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej,
- remontów i modernizacji nieruchomości wspólnej,
- Obsługi finansowej:
- uzyskanie przez Wspólnotę numeru NIP i REGON (jeśli nie posiada),
- otwarcie dla Wspólnoty rachunku bankowego (jeśli nie istnieje) i dokonywanie rozliczeń poprzez ten rachunek,
- prowadzenie ewidencji kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej - w zakresie i w sposób określony w odrębnej uchwale Wspólnoty,
- pobieranie i/lub rozliczanie oraz windykacja poniższych płatności właścicieli lokali wnoszonych z góry do dnia 10-go każdego miesiąca:
- zaliczek na poczet kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
- pożytków z nieruchomości wspólnej,
- prowadzenie rozliczeń, włączając w szczególności sprawdzanie prawidłowości otrzymanych od usługodawców rachunków i faktur oraz dokonywanie płatności na rzecz dostawców do wysokości środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym:
- usług w zakresie eksploatacji,
- usług technicznych,
- innych usług świadczonych na rzecz Wspólnoty,
- opłacania podatków, ubezpieczeń i innych opłat publicznoprawnych przypadających na nieruchomość wspólną, chyba że są one pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
- prowadzenie sprawozdawczości finansowej zgodnie z obowiązującym prawem,
- przygotowywanie projektów rocznych i wieloletnich planów gospodarczych (rzeczowo-finansowych) zarządzania nieruchomością wspólną, włączając korekty tych planów,
- sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych Wspólnoty najpóźniej na 15 dni przed terminem zebrania sprawozdawczego.
- Obsługi zebrań:
- zwoływanie zebrań sprawozdawczych Wspólnoty raz w roku, nie później niż do końca pierwszego kwartału każdego roku kalendarzowego,
- przygotowywanie zebrania włączając w szczególności zapewnienie lokalu umożliwiającego odbycie zebrania oraz przygotowanie porządku zebrania i projektów uchwał Wspólnoty,
- zawiadamianie właścicieli na piśmie o terminie, miejscu i porządku zebrania, co najmniej na tydzień przed terminem zebrania; w przypadkach zamierzonej zmiany we wzajemnych prawach i obowiązkach właścicieli lokali - wskazanie treści tej zmiany poprzez podanie porządku zebrania oraz projektów uchwał,
- obsługa zebrania Wspólnoty, włączając w szczególności protokołowanie przebiegu zebrania, liczenie głosów,
- niezwłoczne powiadamianie na piśmie każdego właściciela lokalu o treści uchwały, która została podjęta z udziałem głosów zebranych indywidualnie.
- Obsługi prawnej:
- opracowywanie umów w zakresie obsługi eksploatacyjnej i technicznej nieruchomości wspólnej oraz ich zawieranie, aneksowanie i rozwiązywanie w imieniu i na rzecz Wspólnoty,
- na wnioski właścicieli opracowywanie uchwał i innych aktów prawnych Wspólnoty pod względem poprawności redakcyjnej i zgodności z prawem.
- Reprezentacji
- reprezentowanie Wspólnoty na zewnątrz przed organami administracji państwowej i samorządowej.
|